Від часу заснування Музею й до падіння СРСР у 1991 р. експозиція була покликана втілювати радянський наратив історії Другої світової. Зокрема, серед великого набору пропагандистських кліше було бачення участі українців у боях на фронтах війни. В тодішньому прочитанні нашим землякам відводилося місце лише серед шерегу представників «радянського народу-Переможця», де провідну роль, «звісно», відігравали росіяни. Або на них указували, як на пособників нацизму, чим таврували тих, хто змагався за власну національну державність. Місця для українців поза межами цих антиподів у панівному курсі не було.
У той самий час десятки тисяч українців протистояли антилюдяним ідеологіям на всіх театрах війни в Європі, Азії, Африці. Згідно даних Українського інституту національної пам’яті близько 45 тис. із них воювали в лавах Збройних сил Великої Британії та Канади, до 80 тис. – в армії США, та до 6 тис. – на боці Франції.
Говорити про цей аспект вітчизняної воєнної історії музейники почали вже в новій експозиції, створеній у перше десятиліття після відновлення Україною незалежності. Серед перших експонатів, що висвітлював долі українців у союзницьких силах, став особистий жетон етнічного українця Джона Шубунки, який він особисто передав у 1997 р. під час відвідин Музею. Артефакт, що свідчить про внесок наших співвітчизників у перемогу Антигітлерівської коаліції, відразу став цінним предметом музейної колекції.
Медальйон зразка 1917 р., так званий «Р1917», – округлої форми, з отвором для ланцюжка, з нанесеними на металеву поверхню даними шляхом хімічного травлення. Предмет «розповів» нам, що матрос Джон Шубунка служив у складі 7 Тихоокеанського флоту / в резерві Флоту, про що свідчить абревіатура «USNR» («United States Navy Reserve») упродовж 1942–1945 рр. Відповідно маркуванню «T. 5/9/44» 9.05.1944 р. він отримав щеплення від правця («Tetanus», правець), імовірно, після поранення. Також є вказівка на те, що Джон був протестантом, адже за правилами оформлення таких жетонів релігійна приналежність позначалася літерами «P» («Protestant», протестант), «C» («Catholic», католик), «H» («Hebrew», іудей).
Імена та долі таких людей, як Джон Шубунка, етнічних українців, вимушених утікачів у пошуках кращої долі, свідомих представників вітчизняних осередків поза межами батьківських земель, що стали до зброї на захист людяності, попри роки табуювання повернуті в простір історичної пам’яті нашого суспільства та розказані музейною мовою, формують справжній національний воєнно-історичний контекст, украдений та упродовж століть спотворюваний окупантами на Українських теренах.